Konsultanci rynku nieruchomości

PL / EN
Jak wybrać lokal handlowo - usługowy?

Znalazłeś niszę na rynku, masz świetny produkt lub usługę, którymi chcesz zawojować świat. Biznesplan już gotowy, wszystko na dobrej drodze do tego, aby zacząć działać. Teraz wystarczy tylko znaleźć odpowiedni lokal. Pod uwagę musisz wziąć kilka elementów.

Czy Rynek to świetna lokalizacja?

W przypadku lokali handlowo – usługowych, podobnie jak w przypadku innych segmentów rynku nieruchomości, lokalizacja jest oczywiście ważna. Jednak na lokalizację trzeba spojrzeć przez pryzmat działalności, którą prowadzimy lub zamierzamy prowadzić. O ile Rynek i okoliczne uliczki, ze względu na duże natężenie ruchu pieszych, będą dobrą lokalizacją dla drogerii, lodziarni, czy butiku, o tyle sklep meblowy na płycie Rynku z oczywistego powodu się nie sprawdzi. Tym oczywistym powodem jest brak miejsc parkingowych przed lokalem. Klientowi wybierającemu się na zakupy np. artykułów wyposażenia wnętrz przez myśl nie przejdzie, żeby jechać tam, gdzie będzie musiał szukać miejsca do zaparkowania. Inaczej może się jednak przedstawiać sytuacja sklepu z antykami, który z powodzeniem może odnaleźć się w ścisłym centrum, choćby ze względu na fakt zainteresowania turystów tego typu artykułami.

Ważniejszy parking, czy ciąg pieszych?

Przed wyborem lokalu, odpowiedz sobie na szereg pytań dotyczących twojej działalności. Czy twoi klienci przyjadą do Ciebie samochodem, czy raczej wejdą do twojego sklepu z ulicy? To tylko jedno z tych pytań. Jeśli znasz na nie odpowiedź, będziesz wiedział, czy ważniejszy jest dla Ciebie ruch pieszych, czy może jednak parking. Jeśli zamierzasz sprzedawać schody drewniane, sauny, kominki, skutery, czy części samochodowe, wcale nie potrzebujesz ciągu pieszych przed lokalem, ani dużej witryny. Wystarczy że będziesz dobrze widoczny z ulicy, aby klient mógł do Ciebie łatwo trafić. Dodatkowo, jeśli twoi klienci regularnie do Ciebie wracają, twój lokal nawet nie musi być dobrze widoczny. Brak widoczności i słaba rozpoznawalność miejsca ma oczywiście konkretne przełożenie na czynsz najmu, dlatego warto przemyśleć, czy widoczność i rozpoznawalność to niezbędne cechy twojego lokalu.

Na widoku

Jeśli doszedłeś do wniosku, że twój asortyment jest na tyle masowy, że twoimi klientami będą głównie przechodnie, osoby “z ulicy”, wówczas wybierz miejsce, które faktycznie charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie, a lokale usytuowane przy naprawdę ruchliwych ciągach pieszych nie stoją długo puste, nawet pomimo znacznie wyższych czynszów najmu. Jeśli masz na oku konkretne miejsce, przyjrzyj mu się uważnie i oceń, czy aby na pewno ma taki potencjał, o jaki Ci chodzi. Może okazać się, że ulica uważana za ruchliwe miejsce, owszem taka jest, ale dotyczy to tylko jednej strony ulicy albo tylko jej części (np. do przystanku autobusowego lub do przejścia dla pieszych). Najprostszym sposobem oceny wielkości ruchu jest stanąć przed lokalem i przez np. godzinę policzyć, ile osób się tam przewija. W niektórych przypadkach może się zdarzyć, że sam lokal nie musi być widoczny, bo sprawę widoczności załatwi duży baner ze strzałką, ustawiony tuż przy ruchliwej ulicy.

Względy techniczne

Jeśli masz już pewność co do konkretnego lokalu, problemem mogą okazać się choćby względy techniczne. Przykładów można mnożyć: planujesz gastronomię, tymczasem w lokalu nie ma wystarczająco mocnych wyciągów, dostępu gazu, bądź odpowiedniej ilości kilowatów. Chcesz otworzyć pub, ale największym problemem nie będzie brak gości, tylko brak zgody wspólnoty na sprzedaż alkoholu. Zamierzasz sprzedawać odzież z drugiej ręki, znalazłeś świetny lokal, ale…ma on tylko wejście od frontu, przez co każdorazowa dostawa towaru będzie udręką. Do tych technicznych problemów dochodzą specyficzne przepisy dotyczące konkretnych branż, np. wysokość kondygnacji, brak barier architektonicznych typu schodki do lokalu, itp. Z tych względów warto zacząć ocenę konkretnego lokalu od tych właśnie technicznych i formalnych wymogów. Dzięki temu często zaoszczędzimy czas, który możemy wykorzystać na znalezienie lokalu bardziej odpowiadającego tym wymogom.

Konkurencja w pobliżu

Są zwolennicy teorii, że jeśli boisz się konkurencji, to znaczy, że nie jesteś pewny jakości swoich towarów, czy usług. Niezależnie od tego, czy jest to prawdą, czy nie – przy wyborze lokalu musisz oczywiście przeanalizować obecność konkurencji w najbliższej okolicy. Zdarzają się sytuacje, kiedy obecność konkurencji w pobliżu może działać na naszą korzyść. Ma to miejsce np. jeśli dany punkt miasta jest kojarzony z konkretną branżą, przez co przyciąga klientów z całego miasta, upewniając ich, że właśnie tam znajdą to, czego chcą. Dobrym przykładem jest duże zagęszczenie sklepów ze sprzętem do sportów ekstremalnych w ok. Pl. Grunwaldzkiego. Oprócz konkurencji w pobliżu twojego lokalu, zwróć uwagę na punkty oferujące komplementarne usługi, bądź towary względem twoich. Ich sąsiedztwo na pewno nie zaszkodzi twojej działalności.

Wyślij wiadomość