Konsultanci rynku nieruchomości

PL / EN
Jak wybrać biuro: lokalizacja i standard (cz. 1)

Wybór odpowiedniego biura jest dla firmy strategicznym zadaniem, porównywalnym do kupna własnego mieszkania przez rodzinę. Źle dobrany lokal może stać się poważnym i niepotrzebnym obciążeniem, jednak patrząc z drugiej strony – trafny wybór biura może przyczynić się do rozkwitu twojej firmy.

3x lokalizacja

Są trzy najważniejsze rzeczy w nieruchomościach: lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja. To popularne branżowe powiedzenie może jednak zapędzić w pułapkę, jeśli będziemy kierować się tylko nim przy wyborze powierzchni biurowej. W rzeczywistości musimy odpowiedzieć sobie na szereg pytań, uwzględniając nie tylko stawki czynszowe, podział powierzchni, czy wspomnianą lokalizację, ale też dostępność miejsc parkingowych, jak również branżę, w której funkcjonuje twoja firma.

Prestiż i wizerunek

Czy Rynek i ścisłe centrum to dobra lokalizacja? Dla niektórych firm zdecydowanie tak. Odrestaurowane kamienice to idealne miejsce, jeśli jesteś właścicielem kancelarii prawnej, agencji PR czy biura architektonicznego. Te firmy chcą być dobrze widoczne i wymagają prestiżowego adresu. Decydując się na taką opcję musisz zaakceptować wysoki czynsz, znikomą dostępność miejsc parkingowych, czy też mocno ograniczone możliwości adaptacji lokalu (podział powierzchni w stuletniej kamienicy może być kłopotliwy). Twoi klienci docenią jednak lokalizację podkreślającą prestiż.
Centralne lokalizacje przyciągają nie tylko wymienione wyżej branże. Jedną z mocnych stron centrum miasta jest bardzo dobrze rozwinięta komunikacja miejska. To ważny atut, jeśli prowadzisz firmę szkoleniową, bądź firmę typu call center, zatrudniającą głównie studentów. Priorytetem takich firm będzie raczej wysokość czynszu, niż standard. Odpowiednie będą więc starsze budynki w centrum, w ktorych można znaleźć powierzchnie z atrakcyjnymi stawkami.

Królestwo za parking

Strategiczną rzeczą bardzo często okazuje się dostępność miejsc parkingowych. Prowadząc biuro księgowe, agencję ubezpieczeniową czy firmę doradczą powinieneś wybierać lokalizacje, umożliwiające twoim klientom swobodny dojazd i możliwość zaparkowania. Dobrym rozwiązaniem będą więc biurowce usytuowane poza centrum, z wyznaczonym parkingiem dla klientów. Nie oznacza to wcale rezygnacji z prestiżu, bowiem nowoczesnych i komfortowych biurowców, czy też pięknych kamienic biurowych poza centrum nie brakuje.
Parking jest przedmiotem pożądania nie tylko klientów. Ciągłe poszukiwanie miejsca versus ponoszenie słonych opłat za parking (lub mandaty) to dylemat, który na pewno nie uszczęśliwi twoich pracowników.

Cisza i spokój

Nie każda firma potrzebuje centralnej lokalizacji i prestiżu. W niektórych wypadkach marmur na podłodze może być wręcz solą w oku klienta (“Aaa, więc na to idą moje pieniądze”). Wiele branż potrzebuje przede wszystkim spokojnych warunków do pracy. Jeśli prowadzisz biuro projektowe, firmę graficzną, biuro tłumaczeń, bądź zatrudniasz programistów, możesz śmiało szukać powierzchni poza centrum. Znajdziesz je w budynkach biurowych starszego typu, nowych kameralnych biurowcach, czy choćby w domach jednorodzinnych, przystosowanych do prowadzenia działalności biurowej. Te ostatnie mają jeszcze jedną zaletę – garaż, bądź piwnica może służyć, jako magazyn. Jest to niewątpliwą zaletą dla np. sklepu internetowego czy agencji reklamowej. Czynsze w takich nieruchomościach mogą być bardzo różne, a wybór standardu zależy od kondycji finansowej twojej firmy. Przy wyborze lokalizacji zdecydowanie warto natomiast wziąć pod uwagę miejsce zamieszkania twoich pracowników i możliwość ich swobodnego dojazdu do miejsca pracy.

  • Przy wyborze biura warto zastanowić się, czy ustalone priorytety aby na pewno są priorytetami. Bliskość lotniska może okazać się świetnym atutem tylko dla prezesa, odwiedzającego oddział np. raz na miesiąc.
  • Lokal na pierwszym piętrze naprawdę nie będzie gorszy, niż ten na trzecim piętrze, jeśli w budynku jest winda.
  • Parking dla klientów wcale nie będzie potrzebny, jeśli 90% z nich porusza się głównie komunikacją miejską.

Krzysztof Strembicki

Wyślij wiadomość