E-commerce to coraz bardziej rozwijający się rynek w naszym kraju. Rynek ten ma swoje specjalne
wymagania dotyczące powierzchni magazynowych i operacji logistycznych. Z tego powodu
deweloperzy i operatorzy logistyczni muszą dostosowywać swoje powierzchnie magazynowe w
celu przystosowania ich do działań przeprowadzanych przez sklepy internetowe. Prowadzenie
takiego magazynu różni się od prowadzenia zwykłej powierzchni magazynowej. Obsługa
magazynu dla sklepu internetowego jest bardziej skomplikowana, gdyż należy pamiętać o takich
czynnikach jak zasięg, preferencje klienta lub czas dostawy. Te cechy decydują o unikalnych
czynnikach budynków magazynowych przeznaczonych dla rynku e-commerce.
Logistyka
Zadania operatora logistycznego w sektorze e-handlu są dużo bardziej rozwinięte niż w przypadku
regularnych operacji logistycznych. Oprócz zadań logistycznych, które są wykonywane w każdym
magazynie, operator logistyczny magazynu sklepu internetowego musi dbać o wizerunek firmy oraz
o zadowolenie klienta. Każdy błąd popełniony przez operatora wpływa bezpośrednio na utratę
klientów, dlatego bardzo ważne jest uświadomienie operatorom, że ich działania wpływają nie tylko
na działanie firmy ale również na jej wizerunek. Ponadto operatorzy logistyczni muszą realizować
usługi typowe dla rynku e-commerce, jak na przykład usługa dostawy tego samego dnia. Tego typu
dodatkowe usługi jak na przykład dodawanie do paczek materiałów marketingowych są standardem
na rynku e-commerce, więc ich wykonywanie przez operatorów logistycznych jest wymogiem.
Kolejnym ważnym elementem jest obecność nowoczesnych technologii, które mają na celu
zwiększenie wydajności i uproszczenie pewnych procesów logistycznych. Do takich technologii
zaliczają się systemy śledzenia przesyłki przez sklepy internetowe od momentu otrzymania
zamówienia aż do momentu, w którym paczka zostanie dostarczona do klienta lub system WMS,
które pozwalają na znaczne ułatwienie przyjmowania i realizowania zamówień w magazynie. Inne
technologie, takie jak przenośniki oraz sortery pozwalają na automatyzację i usprawnienie
procesów przebiegających w magazynie. Dzięki dużej liczbie czujników i bardzo dobrych
systemów bezpieczeństwa maszyny i ludzie mogą w magazynie pracować razem.
Przestrzeń magazynowa
Do przeprowadzenia operacji logistycznych wymagana jest odpowiednio wielka i odpowiednio
wyposażona przestrzeń magazynowa. Czynniki takie jak skala działalności, zasięg, różnorodność
oferowanych produktów lub sposób dostawy towaru będą decydować o typie przestrzeni
magazynowych. Duże zróżnicowanie powierzchni magazynowych jest powodowane mnogością
typów sklepów internetowych. Najwięksi przedsiębiorcy w branży e-commerce bardzo często
inwestują bardzo duże pieniądze w ogromne powierzchnie magazynowe, które są budowane w
oparciu o formułę Build-to-Suit, która polega na budowaniu przestrzeni magazynowej w taki
sposób aby była ona jak najbardziej dostosowana do inwestora. Jednak zarówno mniejsze sklepy
jak i największe koncerny potrzebują kilku typów nieruchomości. Jednym z najważniejszych
budynków w przypadku przestrzeni magazynowej sklepów internetowych jest centrum
przygotowania i realizacji zamówień, w którym pracownicy wydają towary, które następnie są
transportowane do klientów. Kolejnymi ważnymi budynkami są przestrzenie do składowania
towarów, czyli standardowe przestrzenie magazynowe. Najczęściej są to budynki klasy A, których
w Polsce jest najwięcej. Kolejnym typem budynków magazynowych jest obiekt służący tak zwanej
logistyce ostatniej mili, czyli ostatniemu etapowi dostarczania towarów do klienta. Największe
firmy potrzebują dużo różnego typu budynków magazynowych, jednak do działania niewielkiego
sklepu w branży e-commerce wystarczy nawet jeden budynek magazynowy.
Podsumowując
Zarządzanie magazynami służących branży e-handlu wymaga większej wiedzy i umiejętności niż
zarządzanie zwykłymi powierzchniami magazynowymi. W przestrzeni magazynowej dla e-handlu
muszą znajdować się wydzielone przestrzenie dla usług, które potrzebne są jedynie w tej branży i
które wykraczają poza kompetencje regularnych zarządców magazynów. Przestrzenie magazynowe
dla e-handlu potrzebują sporo miejsca aby spełniały one wszystkie wymagania branży.